filmproduktion

Filmproduktion och utveckling
Den snabba teknikutvecklingen ger snabbare och billigare inspelningar. 

Distributionen är nu oerhört mycket billigare och flexiblare. Istället för att skicka ut DVDer eller arrangera filmvisningar så kan nu alla typer av video visas företagens webbplatser, i videobloggar, mailas ut i nyhetsbrev etc, allt till mycket låga kostnader.

Vårt sätt att konsumera rörliga bilder har förändrats kraftigt de senaste åren. Få har tid eller tålamod längre att titta på dessa 20 minuters företagspresentationer och de blir snabbt inaktuella. 

Så satsa istället på kortare, nischade filmproduktioner som till exempel: 

1. Pressrelease-videos. Visa hur den nya produkten används av kunderna. Det ökar journalisternas förståelse för produkten och gör det lätt för dom att publicera videon i sin artikel. 

2. Produktlanseringar. Gör med proffsiga reklamfilmer. Producerar även virala videos som sprids via YouTube och andra video communities, bloggar och nyhetssajter. Inför lanseringen, gör en video om era utmaningar under produktutvecklingen där ni bygger hype kring det problem som produkten löser. Producera sedan en video som inte ser ut som en reklamfilm utan visar produkten på ett dokumentär sätt när den används av riktiga kunder. 

3. FAQ-videos. Använd filmens överlägsna styrka som pedagogiskt medium för att ge svar på de vanligaste frågorna och t ex förklara hur programvaran fungerar. Publicera dessa videos på er kundsupportssida och maila dom till kunderna när dom ringer kundtjänsten. 

4. Medarbetarpresentationer. De flesta företag säger stolt att ”våra medarbetare är vår viktigaste tillgång” Ändå presenteras dom oftast bara med ett namn och titel. Föreställ dig istället 1-minut film med personliga presentationer där personalen beskriver sin bakgrund och erfarenhet, hur de arbetar och vad dom brinner för. Mycket bättre för att främja relationer och bygga företagets varumärke! 

5. Vittnesmål från nöjda kunder och medarbetare. En  kund beskriver hur hennes liv har förbättrats med  produkten X är mer trovärdigt än en annons med studiobilder av vackra fotomodeller som håller upp produkten i bild. 

6. Instruktionsfilmer. Varför har inte företagen märkt explosionen av ”How to” video webbplatser med kort videoinstruktioner? Såsom Videojug eller eHow. Inse att detta är ett mycket bra sätt att både minska era supportkostnader och bygga varumärket. 

7. Videobloggar. Låt era chefer tala personligen till världen. Rapporter från affärsresor, utvecklingslab, konferenser etc.

Kommentera gärna: