Filmproduktion och utveckling
Den snabba teknikutvecklingen ger snabbare och billigare inspelningar. 

Distributionen är nu oerhört mycket billigare och flexiblare. Istället för att skicka ut DVDer eller arrangera filmvisningar så kan nu alla typer av video visas företagens webbplatser, i videobloggar, mailas ut i nyhetsbrev etc, allt till mycket låga kostnader.

Vårt sätt att konsumera rörliga bilder har förändrats kraftigt de senaste åren. Få har tid eller tålamod längre att titta på dessa 20 minuters företagspresentationer och de blir snabbt inaktuella. 

Så satsa istället på kortare, nischade filmproduktioner som till exempel: 

1. Pressrelease-videos. Visa hur den nya produkten används av kunderna. Det ökar journalisternas förståelse för produkten och gör det lätt för dom att publicera videon i sin artikel. 

2. Produktlanseringar. Gör med proffsiga reklamfilmer. Producerar även virala videos som sprids via YouTube och andra video communities, bloggar och nyhetssajter. Inför lanseringen, gör en video om era utmaningar under produktutvecklingen där ni bygger hype kring det problem som produkten löser. Producera sedan en video som inte ser ut som en reklamfilm utan visar produkten på ett dokumentär sätt när den används av riktiga kunder. 

3. FAQ-videos. Använd filmens överlägsna styrka som pedagogiskt medium för att ge svar på de vanligaste frågorna och t ex förklara hur programvaran fungerar. Publicera dessa videos på er kundsupportssida och maila dom till kunderna när dom ringer kundtjänsten. 

4. Medarbetarpresentationer. De flesta företag säger stolt att ”våra medarbetare är vår viktigaste tillgång” Ändå presenteras dom oftast bara med ett namn och titel. Föreställ dig istället 1-minut film med personliga presentationer där personalen beskriver sin bakgrund och erfarenhet, hur de arbetar och vad dom brinner för. Mycket bättre för att främja relationer och bygga företagets varumärke! 

5. Vittnesmål från nöjda kunder och medarbetare. En  kund beskriver hur hennes liv har förbättrats med  produkten X är mer trovärdigt än en annons med studiobilder av vackra fotomodeller som håller upp produkten i bild. 

6. Instruktionsfilmer. Varför har inte företagen märkt explosionen av ”How to” video webbplatser med kort videoinstruktioner? Såsom Videojug eller eHow. Inse att detta är ett mycket bra sätt att både minska era supportkostnader och bygga varumärket. 

7. Videobloggar. Låt era chefer tala personligen till världen. Rapporter från affärsresor, utvecklingslab, konferenser etc.

Läs hela inlägget »

Som produktionsbolag är vårt mål att alltid hjälpa kunden.
Hur lyfter vi bäst fram ditt företag?
Om du vill ha en riktigt effektiv företagsstrategi måste du täcka alla områden. Du kan inte bara skriva bra innehåll. Du måste leverera också.
Det är vårt mål att alltid leverera det bästa för kunden. 
Ljud och bild är det snabbaste, enklaste och mest effektiva sättet att förmedla ditt budskap. Men det måste göras rätt.

En välproducerad video ger dig försprång till dina konkurrenterna.

Läs hela inlägget »

Det här är det första blogginlägget om filmproduktion. Vi på BIM media har producerat 1000- tals filmer sedan starten 1992. Med åren har vi fått massor av erfarenhet hur film påverkar och vilka sätt som är mest framgångsrika. Vi delar mer än gärna med oss av den erfarenheten, inget är så stimulerande som en kund nöjd kund.

Vad är då fördelaran med att ha en egen film? Svaret är, många.

Varumärkesbyggande.
Idag tänkte vi skriva lite kort om fördelarna med filmproduktion när det handlar om varumärkesbyggande.

Film är ett effektivt sätt att få dina kunder att känna sig trygga och bekväma. Helt enkelt ett bra sätt att få dem att vilja göra affärer med dig. Filmen jobbar åt dig 24/7. Varje gång någon besöker din webbplats, Youtube, vimeo eller liknande och klickar på din film så är den där och jobbar åt dig.
Det viktigaste av allt är vad filmen förmedlar och hur den förmedlar det. Att bara "ha" en film gör sitt, men det viktigaste är hur den är utformad. Det bygger ärlighet och trovärdighet. Filmen gör att du på ett positivt sätt kan påverka. Så när du väl bestämt dig för film. Tänk på att den produceras med erfarenhet och ett "tänk"

 

Läs hela inlägget »